Ahad, 7 Ogos 2011

Posted by cik Es ღ on Ahad, Ogos 07, 2011 4 comments

Assalamualaikum ( nak pahala jawab salam) hehe =) 


kalau awak wanita, setuju ke wanita tu rumput semalu??


SETUJU @ TAK bergantung kepada sikap dan diri awak sendiri ok ;)


Kalau nak tahu kenapa saya kata wanita itu rumput semalu boleh la baca kisah ni:

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan
tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada
pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup
apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu
(pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.


Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.


sumber: uncle google :)





ok. selamat berpuasa . tata :)
Categories:

4 orang nak jadi puteri/putera:

  1. comelnya lau sy semalu..:)

    BalasPadam
  2. diri kita sndiri yg akan menentukan kita seperti semalu @ x ;)

    BalasPadam
  3. Yg pertama saya bukan wanite (mcm Dr Ramli sebut). Hehe...
    Lepas tu, hujah lain semua aku setuju.
    Duri die yg tajam dan akar tunjang tu menyusahkan aku nak bersihkan tanah sekengkang kera bila aku rajin nak bersihkannye...:)

    BalasPadam
  4. (dgn dabik dada, mata tgok atas)

    yep. saya pemalas.

    eh eh eh BUKAN!!!

    sy pemalu :)





    maluuuuu~ hehe

    BalasPadam

komentar