Rabu, 24 Ogos 2011

Posted by cik Es ღ on Rabu, Ogos 24, 2011 3 comments
Asslamualaikum-

Tiba- tiba saya rasa diri ni macam chef plak!( .perasan. sila abaikan) muahahaa... kenapa?


Sebabnya dua, tiga entri kebelakangan berkaitan ngan makanan je.. hahaha.. sebenarnya saya dah terpengaruh time nak raya nih asyik bukak blog yang berkaitan ngan resipi biskut raya jep! sampai umi kata kata ' hok ni sorang nih kalau tengok resipi berjam- jam duk tenung depan tuh' hahaha- Along nih tak pandai umi weh, dat y la kena study betul- betul sebelum wat sekut. Nanti kan tak sedap , sapa nak habiskan sekut - sekut raya nih. hihihihi..orang tak pandai masak macam saya ni gitu la gaya nye bila nak wat something. Dok gitu? hehe

0k! semalam saya dah buat sekut febret saya sekut tat nanas tuh..Kalau hari tu tak jadi, kali nih agak jadi laa...cubaan ke-2, saya try carik resipi lain, resipi yang betul- betul untuk gulung tat tuh.. tak de terap- terap sebabnya kat umah saya nih acuan untuk terap sekut tat dah menghilangkan dirinya..huhuhu..time saya buat sekut nih, ayah tanya , buat sekut ape nih? kuih siput ke? hahaha..maybe ayah tengok benda yang saya gunakan untuk canai bagi nampak garis- garis tu hampir sama ngan benda orang nk wat kuih siput tuh..tat nanas lerr ayahh! hehe


Oleh kerana sekut saya jadi, dan memandangkan ni sekut febret saya . Saya nak tampal resipi tuh kat sini. Bukan apa, takut nanti lupa dan hilang lagi resipi tu. hahaha, maklumla saya ni pelupa orangnya..
Eh, tapi kalau korang nak cuba boleh gak- lepas buat
hantar kat saya sikit. Memang suka sangant sekut nih..hahaha..






Resipi tat nanas


nih resipi saya buat separuh dari resipi asal-guna acuan lain, lebihkan sikit tepung jagung, kurang kan sikit tepung gandum( suka ati aku je nak ubah resipi ) ;p


375 gram buttercup
500 gram tepung gandum
2 sudu tepung jagung
1/4 tin susu pekat manis
2 biji kuning telur
 Jem nanas

cara-cara

Adun je semua bahan kat atas ni sampai sebati. Uli sampai jadi doh. Guna (alat untuk nampak garis- garis macam dalam gambar n0 4 kat atas tu.. Nak senang canai atas plastik , lepas tu pusing balik plastik tu bila nak letak jam & gulung. Jangan letak jem sebelah yang ada garisan plak.. hahaha..tak comel ler tat gulung tu nanti. Bila dah gulung, boleh la sapukan telur atas tat tu untuk nampak lebih menarik. Dalam telur tu campurkan sikit pewarna kuning telur. Last bakar suhu 180 selama 30 minit @ sampai ler sekut nih masak ;)

(- ni resipi untuk simpanan saya f0r next raya- )   hehehe- kalau korang nak cuba pun boleh ;) Umi saya kata sedap...( tak tau la nak ati anak ke hape) hahaha ;p




 opps! pagi tadi saya sempat wat sekut conflakes!

hasilnyaa...tadaaaa..   ;)

 


- masak untuk berbuka - tata     ;)



Categories:

3 orang nak jadi puteri/putera:

  1. hehe :D smngat org stdy resepi cni plok. kekeke :D
    syida, org x fhm hok gulung 2 gane

    BalasPadam
  2. zeri ada acuan gane? yang mcm syda ke yg mcam kt resipi asal?

    kalau mcm yang syda ni, canai biase dulu atas plastik phtu gune alat tu gelek atas kuih bg nmpak garis- garis.. phtu potong agak- agak kite leh gulung. pusing le plastik tu before gulung, sebab kite kene letak jem beloh yg xde garisan.bile gulung nmpak le garisannya. hehe..

    selamat mencuba- senang je ;)

    BalasPadam
  3. hor. nk wak mcm hok syida ni lah. ok org fhm la hok pasal gulung2 ni. pah2, kalu ikut resepi syida ni, agk2 byk ane buleh?

    BalasPadam

komentar