Isnin, 22 Ogos 2011

Posted by cik Es ღ on Isnin, Ogos 22, 2011 4 comments
Omaigod!!!! dah 22 hari ramadhan berlalu- 

Jum semua kita pakat- pakat masuk dapur wat kuih raya,. Raya dah nak dekat ni..muahaha:D
Saya ni bukan pandai sangat nak buat biskut- biskut nih,. Budak baru nak balaj0 masak..hehehe.. tapi, jangan tak tahu. masak- masak ni my hobby oke! hehehe.. saya sangat suka masak- masak, jahit- jahit. hehe..

Kan best kalau dah kawen nanti my husband says cenggini, ( ayang tak payah kerje  la yep, duk umah je, wat keje umah, jaga anak...muahaha), mimpi yang tak kan jadi kenyataan tu cik syida!!! tapi, tapi saya rela, sebabnya saya suka, boleh belajar masak- masak kat umah, wat bisnes kek dari rumah pun oke- suke sangat tengok orang bisnes dari rumah, lagi- lagi yang duk buat cupcake dan kek deco- deco yang comel loteh tu- seharian duk depan lappy tengok blog- blog orang nih memang tak bosan- ahahaha..  

Ok ! stop berangan- hehehe, buat biskut pun tak jadi- berangan nak buat bisness kuih dari umah la kononnya kan? ekekeke.. haa..cakap pasal biskut tak jadi ni, semalam saya ada buat 2 jenis lagi biskut raya. Saya ambik resipi ni dari dapur kak ita. Link ada dalam entri sebelum ni.


-Biskut Raya Syida-


Biskut satu-                      Coklat oren ----> Coklat jagung


-ni biskut saya sebelum di deco-

-siap-

Resipi asal biskut ni celup ngan coklat oren, saya dah malas nak keluar cari bahan. So, guna apa yang ada jela. Saya guna coklat putih, cairkan & tambah warna. Yang pink tu saya letak sirap, yang kuning saya letak perisa jagung. hihihihi. Last, guna coklat koko cairkan & lorek atas biskut nih. ok, siap! ;)


Biskut dua- Tolong bagi nama biskut nih..muahaha ;p
Niat di hati saya semalam nk buat tat gulung,. haaa.. nih la kuih febret saya dari kecik- kecik sampai sekarang. hehehe.. Tat Nanas! ok! semenrata nak tunggu biskut kat atas tu sejuk & dihias, saya buat satu adunana. Kononnya nak buat adunan tat nanas la nih. Resipi ni pun saya ambik dari dapur kak ita. Dalam resipi tu kak ita tak buat tat gulung tapi yang terap ada lubang bulat kat tengah yang kita letak jem nanas tu.. tau kan? tak kan tak tau kot. hehe.. tapi adunan ni tak leh gulung,. adehhhh!! doh nye lembuttt sangat. nak buat tat yang terap- terap tu acuan nya ntah ke mana menghilang. 

Pikir punya pikir, saya pun ambik jela acuan bunga- bunga & cucur coklat kat atas biskut tu- hehehe-
Dari tat nanas jadi biskut nih.. sekarang tak tahu nak letak nama apa dah..muahahaha-

ni la biskut tak jadi - c0baan- hehe

Tapi, tapi...... time berbuka semalam umi , adik dah rase semua biskut nih.. umi kata jadi, sedap- lembut- yang tak jadi nya tat gulung saya. Uwaaaaaaaaa. Sadis ;(         

Ok! hari ni ingat nak buat biskut kacang. Febret my Umi. Harap- harap tak bertukar nama biskut le siap nanti. kehkehkeh ;p

 Jom2! buat biskut raya ;)

 oppss.. jap ! doakan saya dapat suami yang suh ayang duk umah & dapat wat bisness dari umah ea- hahahaha-


babai ;)          
 


4 orang nak jadi puteri/putera:

komentar